Projekt edukacyjny
Zajęcia dodatkowe przygotowujące do egzaminu gimnazjalnego z matematyki
Wstęp Zajęcia kierowane są do uczniów klasy IIIa gimnazjum. W zamierzeniu mają stanowić dopełnienie lekcji matematyki, aby dokładniej przygotować ich do egzaminu gimnazjalnego w części przyrodniczo-matematycznej. W całym teście gimnazjalnym, zadań z matematyki jest zdecydowanie najwięcej, warto więc poświęcić trochę czasu by lepiej przygotować się do egzaminu.
Termin realizacji: rok szkolny (wrzesień-kwiecień) Czas i forma realizacji: jedna godzina tygodniowo, zajęcia pozalekcyjne Obszar wdrożenia: uczniowie klasy IIIa gimnazjum
Cele główne: -przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego (część przyrodniczo-matematyczna) -poprzez kształcenie umiejętności określonych w standardach -przygotowanie uczniów do wykorzystywanie wiedzy matematycznej przy rozwiązywaniu problemów z zakresu różnych dziedzin kształcenia szkolnego oraz zycia codziennego -zapoznanie z organizacją egzaminu zewnętrznego
Cele edukacyjne: -rozwijanie zdolności matematycznych -utrwalenie przerobionego materiału -rozwijanie pamięci i umiejętności abstrakcyjnego myślenia oraz logicznego rozumowania -kształcenie sprawności manualnej -kształtowanie wyobraźni geometrycznej -przyswajanie przez uczniów języka matematycznego -kształtowanie umiejętności komunikowania i argumentowania -zwrócenie uwagi na ścisłość i precyzję wypowiedzi (zapisu) przy opisie sytuacji i prawidłowości w otaczającym świecie -rozwijanie osobowości poprzez wyrabianie pracowitości, systematyczności, wytrwałości i dociekliwości -wyrabianie umiejętności rozwiązywania testów wyboru -rozwijanie dedukcyjnego myślenia, posługiwania się metodą eliminacji -rozwijanie twórczego myślenia
Ramowy program pracy: Materiał jest skorelowany z programem nauczania matematyki w klasach I-III gimnazjum „Matematyka z plusem”, dopuszczonym do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej (numer dopuszczenia: DKW-4014-139/99) 1.Liczby i działania 2.Obliczenia procentowe zadania tekstowe 3.Wyrażenia algebraiczne przekształcanie wyrażeń wzory skróconego mnożenia 4.Równania i nierówności zadania tekstowe 5.Układy równań układy sprzeczne, oznaczone, nieoznaczone zadana tekstowe 6.Potęgi i pierwiastki 7.Statystyka analiza danych, czytanie map i wykresów 8.Figury geometryczne katy, trójkąty, czworokąty pola figur płaskich figury geometryczne w układzie współrzędnych 9.Okrąg i koło kąty w kole długość okręgu, pole koła 10.Trójkąty prostokątne zależności w trójkątach o kątach 90, 60, 30 oraz 90, 45, 45 twierdzenie Pitagorasa 11.Wielokąty i okręgi okręgi wpisane i opisane a wielokącie wielokąty foremne 12.Przekształcania geometryczne symetria osiowa i środkowa przesunięcie o wektor, obrót o kąt 13.Funkcje zależności funkyjne funkcja liniowa interpretacja graficzna układu równań 14.Bryły. Pola i objętość
Warunki realizacji treści programowych: Aby osiągnąć zamierzone efekty pracy z uczniami nauczyciel powinien: stosować możliwie różnorodne formy pracy (praca w grupach, dyskusja, konsultacje, „burza mózgów) dobierać interesujące przykłady zadań i problemów matematycznych pojawiających się w standardach egzaminacyjnych zadbać o odpowiednią atmosferę i klimat na zajęciach wzmacniać poczucie satysfakcji i własnej wartości uczniów, motywować ich do dalszej pracy i systematycznego udziału w zajęciach umożliwić wyrównanie braków w wiedzy i umiejętnościach słabszym uczniom. Ułożenie treści programowych jest dopasowane do materiału powtarzanego i przerabianego na lekcjach matematyki. Zajęcia dodatkowe mają pełnić rolę uzupełnienia, utrwalenia i uporządkowania wiedzy. Podczas zajęć rozwiązywane są zadania oraz omawiane problemy o różnych poziomach trudności, przeważają jednak zbliżone tematyką i stopniem trudności do zadań pojawiających się na egzaminach gimnazjalnych. Zajęcia od wrzesień do stycznia przebiegają według kolejności przedstawionej w treściach programowych. Począwszy od lutego aż do egzaminu gimnazjalnego rozwiązywane są zadania tekstowe i otwarte z zakresu całego materiału. Nauczyciel może zmienić kolejność realizacji proponowanych haseł i treści programowych i dostosować je do potrzeb uczniów.
Materiały pomocnicze: -kart pracy (opracowane przez nauczyciela do każdego z działów) -testy (opracowane przez nauczyciela dla podsumowania kilku działów) -podręcznik „Matematyka z plusem” dla klas I-III gimnazjum -zbiory zadań do podręczników „Matematyka z plusem” -gotowe testy dostępne na rynku oraz dostępne na stronach portali edukacyjnych
Przewidywane osiągnięcia uczniów: Uczeń powinien umieć: -wykorzystywać posiadaną wiedzę do rozwiązywania problemów -znajdować różne drogi rozwiązań tego samego problemu -sprawne rozwiązywać testy -sprawnie rachować -odczytywać interpretować tabele, wykresy i diagramy
Projekt opracowała: mgr Joanna Jasińska |